Nyttan med Rosenrörelser!

Om konsten att låta det vara enkelt.

Under ett Rosenrörelsepass går vi igenom alla stora (och många små) muskelgrupper och rör lederna i alla riktningar som är möjliga. Rörelserna är enkla och görs med fokus på att vara så avslappnad som möjligt.
Då skapas en möjlighet till avslappning i muskeln.  Musiken och gemenskapen i gruppen hjälper också till att öka avslappningen. 

Avslappning i sin tur leder till en friare andning och ökad cirkulation i leder och muskler. Mer syre och näring ut i kroppen och effektivare borttransport av koldioxid och restprodukter från cellerna ämnesomsättning. 

Därför går det att säga: Allt blir bättre när man kommer från ett avslappnat läge - för vila såväl som aktivitet.

Många upplever också att de får en mer avslappnad attityd till sig själva, personer i närheten och till livet generellt.

I biologiska /fysiologiska termer kan vi säga att Rosenrörelserna påverkar det omedvetna nervsystemet. Vi kopplar på "lugn-och-ro-systemet" med hormoner som gör oss avslappnade, underlättar matsmältning, reparation och återbyggnad samt ger  bättre inlärningsförmåga. Överlag blir vi mer öppna och vänligt inställda till omvärlden. 

(Motsatsen är "fly-eller-fäkta-systemet" med ökat adrenalinpåslag som gör oss alerta för faror, musklerna spänns och andningen blir ytlig och snabb.  Vi är redo att försvara oss mot verkliga eller inbillade faror. Matsmätlningen stängs också av och vi blir mer benäga att äta snabb energi, )

Spända muskler påverkar oss på många sätt. Det som är lättast att uppmärksamma är att de gör ont. Det kostar också energi att hålla musklerna i spänt läge och därför kan långvariga muskelspänningar göra oss trötta. Spända muskler runt blodkärl försämrar cirkulationen med transport av viktiga ämnen. Tänk på en vattenslang som klämts åt!

Rörelsefriheten i våra leder bli sämre och många gånger gör det också att vi motarbetar oss själva. Är vi  till exempel spända i bäckenet eller stussen blir det svårare att ta ut stegen. Vill vi ändå ta stora steg måste vi ta i mer för att motverka muskelspänningarna som håller oss tillbaka. Även om musklerna inte motarbetar varandra så kan vi konstatera att en redan spänd muskel är mindre effektiv (svagare) än en avslappnad. 

Slutstas:  Det är bättre att komma från ett avslappnat läge! Rosnerörelser hjälper oss att komma dit.