Rörelsetips

I Rosenrörelser samverkar flera faktorer i avspänningen; musik, gemenskap och rörelseglädje. Därför är Rosenrörelser alltid bäst i grupp med en instruktör.
Nedan finns några tips om hur man kan integrera Rosenrörelser i dagliga aktiviteter när det inte är möjligt att delta i ett helt pass.

Kom ihåg att alla rörelser ska utföras utan anstränging och repeteras några gånger. Fokus ligger på avslappning och att med mjukhet få igång cirkulationen.

 

Vid datorn

  • låt armarna hänga ner efter sidorna och lyft upp axlarna en liten bit , en i taget några gånger och sedan båda
  • rulla en axel bakåt och sedan den andra, rulla en axel i taget framåt och därefter båda,framåt och bakåt
  • "lifta" med en lätt böjd arm i axelhöjd, först den ena sidan och sen den andra, lifta med båda armarna
  • skjut stolen bakåt och böj dig framåt och låt armarna hänga ner mot golvet, rulla upp ryggen och avsluta med att sträcka upp armarna
  • lyft ett knä i taget några gånger
  • sträck nacken genom att låta huvudet hänga ner framåt
  • luta huvudet åt sidan och sedan mot den andra
  • vrid huvudet åt ena sidan och sedan den andra
  • vinkla ut den ena foten åt sidan och sedan den andra, växla några gånger
    vinkla foten med hälen utåt
  • ställ dig upp och vicka på höfterna
  • gå på stället

 

Inför promenaden

  • trampa på stället för att mjuka upp fotlederna genom att växelvis lyfta hälarna och låt sedan armarna komma med i rörelsen
  • "lifta" med en lätt böjd arm i axelhöjd, först den ena sidan och sen den andra, lifta med båda armarna
  • vicka på höfterna
  • lyft axlarna växelvis mot örat, därefter båda
  • böj knäna mjukt och låt armarna pendla med
  • lyft växelvis armbågarna utåt och uppåt, därefter båda samtidigt
  • sätt fram en fot och sedan tillbaka, därefter den andra foten, sätt foten ut åt ena sidan tillbaka, sedan den andra åt andra sidan, till sist sätt ut en foten bakåt, därefter den andra
  • lyft upp ett knä i taget och knixa

 


Fler tips kommer allt eftersom